بارم بندی درس دینی و قرآن (1) پایه اول متوسطه

 
 
 

 

 
  • - از هر دانش‌آموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات قرآن ارزشیابی به عمل می‌آید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر می‌شود.
  • - در صورتی که دانش‌آموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمی‌کند به ازای هر حرف 25/0 و حداکثریک نمره از قرائت او کسر می‌شود.
  • - درصورتی که دانش‌آموزآیات رابه صورت مقطع ومکرربخوانداز5/0نمره تا1نمره ازنمرة قرائت اوکسرمی‌شود.
  • - چنانچه دانش‌آموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمرة قرائت او افزوده می‌شود.

1- قرائت قرآن کریم
 (4 نمره):

الف: ارزشیابی مستمر  
( نمونه ی برگه ارزشیابی مستمردر صفحه 51 کتاب معلم آمده است)  

ازهردانش‌آموزدرهرنوبت حداقل3 بار ازمعنای آیات پرسش می‌شود، هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا می‌کند و هرسطریک نمره داردکه به میزان صحت معنای هرسطر نمره این قسمت مشخص می‌شود.

2- درک معنای آیات قرآن کریم  
 ( 3 نمره ) :

  • - سوال هایی که دبیر در هنگام تدریس یا پایان آن ویا در جلسات بعدی می پرسد .
  • - فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در داخل هر درس با عناوینی مانند : تفکر ، جمع آوری اطلاعات، تفکیگ ، اندیشه در آیات و ... مشخص شده اند.
  • - سوال و فعالیت های مربوط به  اندیشه و تحقیق  با توجه به توانایی دانش آموز در پاسخ گویی (در این بخش به دفتر کار دانش آموز نمره ای تعلق نمی گیرد.)

3- پاسخ به سئوال‌ها و فعالیت‌های داخل و پایان هر درس 
 (جمعا 9 نمره) شامل :

4 - مشارکت در فعالیت های کلاسی و کار‌ گروهی (2نمره ).

5- زیبایی ونظم دفتر کار( 2 نمره)

تذکر : دانش‌آموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود  فعالیتهای ادبی،  هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوق‌العاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت  تحت  عنوان «خلاقیت‌های علمی و هنری» اضافه می‌گردد.

1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره):

ازهردانش‌آموزدرهر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه  کتاب درسی و بخشی از قرآن‌کریم که دبیر محترم معین نموده است ،ارزشیابی قرائت قرآن، همانند ارزشیابی مستمر،  بعمل می آید ( پرسش از قرائت سایر آیات دروس بلامانع است.)

ب: ارزشیابی پایانی

2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره) 

شهریور

نوبت دوم

نوبت اول

درس

بخش اول

4

4نمره

7

اول تا چهارم

مرحله اول

2

5

پنجم تا هفتم

2

4

هشتم ونهم

2

4

-

دهم تا دوازدهم

مرحله دوم

2

3

-

سیزدهم و چهاردهم

مرحله سوم

2

5/2

-

پانزدهم و شانزدهم

2

5/2

-

هفدهم و هجدهم

16

16

16

جمع

 

 

تذکر : در ارزشیابی پایانی به نکات زیر توجه شود:

  • در ترجمه آیات، در همان حدی که در کتاب پیش‌بینی شده سئوال داده شود.
  • سئوال‌ها به گونه‌ای طرح شود که تفکر بر انگیز باشد.
  • سئوال‌هایی که جنبه اطلاعات دارد،صرفاً در موارد ضروری مانند موضوعات مربوط به احکام،طراحی ‌گردد.
  • از سئوال‌هایی که دانش‌آموزان را مجبور به حفظ عبارت‌های کتاب می‌نماید  خودداری شود.
  • پیش از آنکه به تطبیق پاسخ‌ها با عبارت‌های کتاب اهمیت داده شود، توانایی تفکر و قدرت تجزبه و تحلیل دانش‌آموز مورد توجه قرار گیرد.
  • همراه کتاب راهنمای معلم 4 حلقه نوار ویدئویی تهیه شده است.
  • برای تقویت مهارت قرائت قرآن 2 حلقه نوار کاست آموزشی تهیه و در اختیار دبیران قرار خواهد گرفت. 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...