- از هر دانشآموز در هر نوبت حداقل 3 بار وهر بار حداقل 5 تا7 سطر از قرائت آیات قرآن ارزشیابی به عمل میآید.( پرسش از قرائت سایر آیاتی که در درس آمده، بلامانع است.).به ازای هر غلط روخوانی 25/0 از چهار نمره کسر میشود.
- در صورتی که دانشآموز حروف خاص عربی را صحیح تلفظ نمیکند به ازای هر حرف 25/0 و حداکثریک نمره از قرائت او کسر میشود.
- درصورتی که دانشآموزآیات رابه صورت مقطع ومکرربخوانداز5/0نمره تا1نمره ازنمرة قرائت اوکسرمیشود.
- چنانچه دانشآموز آیات را به شیوه ترتیل یا تحقیق و با رعایت احکام ضروری تجوید بخواند از 5/0 تا 1 نمره به نمرة قرائت او افزوده میشود.
1- قرائت قرآن کریم (4 نمره):
الف: ارزشیابی مستمر ( نمونه ی برگه ارزشیابی مستمردر صفحه 51 کتاب معلم آمده است)
ازهردانشآموزدرهرنوبت حداقل3 بار ازمعنای آیات پرسش میشود، هر بار حدود 3 سطر از این گونه آیات را معنا میکند و هرسطریک نمره داردکه به میزان صحت معنای هرسطر نمره این قسمت مشخص میشود.
2- درک معنای آیات قرآن کریم ( 3 نمره ) :
- سوال هایی که دبیر در هنگام تدریس یا پایان آن ویا در جلسات بعدی می پرسد .
- فعالیت های فردی یا گروهی دانش آموزان در کلاس که در داخل هر درس با عناوینی مانند : تفکر ، جمع آوری اطلاعات، تفکیگ ، اندیشه در آیات و ... مشخص شده اند.
- سوال و فعالیت های مربوط به اندیشه و تحقیق با توجه به توانایی دانش آموز در پاسخ گویی (در این بخش به دفتر کار دانش آموز نمره ای تعلق نمی گیرد.)
3- پاسخ به سئوالها و فعالیتهای داخل و پایان هر درس (جمعا 9 نمره) شامل :
4 - مشارکت در فعالیت های کلاسی و کار گروهی (2نمره ).
5- زیبایی ونظم دفتر کار( 2 نمره)
تذکر :دانشآموزانی که برخی از کارهای بخش«پیشنهاد» کتاب درسی یا به ابتکار خود فعالیتهای ادبی، هنری و تحقیقی دیگری را انجام می دهند 2 نمره فوقالعاده به نمره مستمر آنها(تا سقف نمره 20 ) در هر نوبت تحت عنوان «خلاقیتهای علمی و هنری» اضافه میگردد.
1- امتحان قرائت قرآن کریم(4 نمره):
ازهردانشآموزدرهر امتحان پایانی دو نیم صفحه ازآیات شریفه کتاب درسی و بخشی از قرآنکریم که دبیر محترم معین نموده است ،ارزشیابی قرائت قرآن، همانند ارزشیابی مستمر، بعمل می آید ( پرسش از قرائت سایر آیات دروس بلامانع است.)
ب: ارزشیابی پایانی
2- امتحان کتبی از محتوای دروس ( 16 نمره)
شهریور
نوبت دوم
نوبت اول
درس
بخش اول
4
4نمره
7
اول تا چهارم
مرحله اول
2
5
پنجم تا هفتم
2
4
هشتم ونهم
2
4
-
دهم تا دوازدهم
مرحله دوم
2
3
-
سیزدهم و چهاردهم
مرحله سوم
2
5/2
-
پانزدهم و شانزدهم
2
5/2
-
هفدهم و هجدهم
16
16
16
جمع
تذکر : در ارزشیابی پایانی به نکات زیر توجه شود:
در ترجمه آیات، در همان حدی که در کتاب پیشبینی شده سئوال داده شود.
سئوالها به گونهای طرح شود که تفکر بر انگیز باشد.
سئوالهایی که جنبه اطلاعات دارد،صرفاً در موارد ضروری مانند موضوعات مربوط به احکام،طراحی گردد.
از سئوالهایی که دانشآموزان را مجبور به حفظ عبارتهای کتاب مینماید خودداری شود.
پیش از آنکه به تطبیق پاسخها با عبارتهای کتاب اهمیت داده شود، توانایی تفکر و قدرت تجزبه و تحلیل دانشآموز مورد توجه قرار گیرد.
همراه کتاب راهنمای معلم 4 حلقه نوار ویدئویی تهیه شده است.
برای تقویت مهارت قرائت قرآن 2 حلقه نوار کاست آموزشی تهیه و در اختیار دبیران قرار خواهد گرفت.
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد.